Velkommen til Klepp Brukshund Klubb

Aktivitetskalender

Klepp Brukshund Klubb

Brukshundsporten

Det konkurreres i tre forskjellige grener i brukshundsport. Dette er Spor, Rundering og Rapport. Alle grener er delt inn i fire klasser, der klasse D er laveste klasse, deretter følger klasse C, B og A. Man rykker oppover i klassene ved å oppnå en viss poengsum. Hunden må være 1 år for å starte, og det er krav om bestått karaktertest eller lignende for hunder født etter 30.06.2002.

Hver klasse består av to deler. Det er en lydighetsdel som er lik uansett om man konkurrerer i Spor, Rundering eller Rapport. I tillegg kommer spesialøvelsene som varierer fra gren til gren. I klasse D og C er budføring med i alle grener, og i klasse B og A er det felt i alle grener. I klasse A kan det deles ut brukscertifikat slik at hunden kan få Brukschampionat. Det arrangeres også Norgesmesterskap og Nordisk Mesterskap i kl. A. Regelverk for brukshundprøver kan bestilles fra NBF.

Lydighet: En lydig hund gjør samarbeidet mellom hund og fører enklere og hyggeligere. Lydighetsøvelser er en stor del av brukshundprøver, og teller nesten like mye på totalsummen som spesialdelen. Øvelsene er ikke ulike de det konkurreres i på ordinære lydighetsprøver, selv om noen øvelser er annerledes. Her følger en liste over øvelsene i hver klasse, med koeffisientene i paretes:

Kl. D: lineføring (3), gå foran i line (2), fri ved fot (4), dekk under marsj (2), innkalling (2), apportering (4), hopp over hinder (3), fellesdekk (5).

Kl. C: lineføring (3), gå foran i line (2), fri ved fot (4), dekk under marsj (2), innkalling (2), kryp (4), apportering (4), fritt hopp over hinder (4), fellesdekk med skudd (5).

Kl. B: fri ved fot (4), innkalling med stå (3), fremmadsending (3), dekk under marsj (1), stå under marsj (2), kryp (3), hals på kommando (2), fritt hopp over hinder (3), apportering av tung gjenstand (3), fellesdekk med skudd (4).

Kl. A: fri ved fot (3), innkalling med stå og dekk (4), fremmadsending (4), kryp (4), hals på kommando (2), fritt hopp over hinder (3), apportering metallapport (2), apportering av tung gjenstand (3), stigeklatring (2), fellesdekk med skudd (3).

Bildet viser 28 hunder på en fellesdekk i Gudbrandsdalen 2002!

BUDFØRING er en øvelse hvor man sender hunden mellom hundefører og en medhjelper. Øvelsen foregår som regel på lydighetsbanen, og avstand mellom hundefører og medhjelper er 50m i laveste klasse (D) og 100m i nest laveste klasse (C). I klasse C avfyres det skudd midtveis. Budføring inngår sammen med spor, rundering eller rapport i de to laveste klassene.

Bildet viser en boxer som springer mellom eier og figurant (budføring).

FELT er en søksøvelse som går ut på at hunden skal finne gjenstander i skogen. I konkurranse er feltet et oppmerket, overtråkket område på 50x50m. Det er lagt ut 4 gjenstander (hanske, lommebok el.) og man har 5 minutter på å finne gjenstandene. Hundefører sender hunden på søk etter gjenstander fra den ene ytterkanten av feltet. Når hunden finner en gjenstand skal den bringe (apportere) den inn til hundefører. Feltsøk inngår sammen med spor, rundering eller rapport i de to høyeste klassene. Feltsøk er en fin mental aktivitet i hverdagen!

SPOR Å følge spor er helt naturlig for hunden.

Når vi trener og konkurrerer i spor ønsker vi at hunden skal finne og følge et menneskespor gjennom varierende terreng og ulike retninger. Den skal kunne løse selvstendig eventuelle problemer underveis og markere utlagte gjenstander (pinner). I laveste klasse (D) legger fører selv ut sporet. I de øvrige klassene er sporoppgaven ukjent for fører. Det er antallet pinner som hund og fører har med seg tilbake som er grunnlaget for poengberegningen. Den siste pinnen må finnes for å få bestått. Alder, lengde på sporet og søketid avhenger av hvilken klasse man starter i.

RUNDERING er en søksøvelse som går ut på at hunden skal finne mennesker i skogen. I konkurranse går hundefører i midten (midtlinja) av et ca. 100m bredt område og sender hunden ca. 50m ut i terrenget på hver side for å søke etter mennesker (figuranter).

Hunden skal bruke nesen for å finne figurantene og ved hjelp av halsgiving eller bringkobbel fortelle hundefører at den har funnet en figurant.

Det er antall figuranter funnent og hundens innsatsvilje og evne til samarbeid som gir grunnlaget for poengberegningen. Antall figuranter, lengde og søketid på runderings-løypen avhenger av hvilken klasse man starter i.

RAPPORT er en øvelse hvor man sender hunden mellom to hundeførere . Begge førerne går sammen med hunden til et bestemt sted i skogen (stasjon A), derfra tar den ene føreren med seg hunden og går videre til neste sted (stasjon B). Hunden sendes fra stasjon B tilbake til føreren på stasjon A. Når hunden har ankommet stasjon A og fått litt hvile, sendes den til føreren på stasjon B. Etter hvert som man kommer oppover i klassene forflytter fører på stasjon B seg videre innover i skogen, til stasjon C og stasjon D. Hunden sendes tilbake til stasjon A mellom hver forflytning. I klasse A springer hunden totalt 6100m (1100+1500+1500+2000). Rapport er øvelse som kan engasjere flere familiemedlemmer og er fin som kondisjonstrening i hverdagen. I de senere årene er det i Norge ikke blitt avholdt konkurranser i denne øvelsen. I Sverige er dette en relativt stor gren innen bruskhundsporten og det er fullt mulig for oss nordmenn å konkurrere i rapport i Sverige.

Ønsker du å lese mer om bruks- og lydighetsøvelsene har NBF bøker om hvert av emnene for salg.